Sakia build on macos

Hello,
I open a new thread for the same, because other one is very big and not easy to understand (and quite old also)

I have tried to build by myself sakia on my mac, wiki instructions were accurate, but if I try to launch sakia.app nothing happens.

I have tried to download on some previous releases the sakia for macos build and it is the same, it just opens and closes immediately.

Finally, I tried to run sakia without building, but then it automatically plugs on g1.duniter.org:443 and I don’t know if it is from my side or from this site but if I activate debug, I see

DEBUG:node:connect_current_block:[Errno 1] Cannot connect to host g1.duniter.org:443 ssl:True [Can not connect to g1.duniter.org:443 [[SSL: CERTIFICATE_VERIFY_FAILED] certificate verify failed (_ssl.c:645)]] : 4aCqw

And then I can not connect since the identity can’t be checked.

Would someone have some clues on what to do? I don’t see any option to start connecting to an other node and in the graphical interface, it seems there is not the option either.

Thank you

Thank you for trying to build sakia on Mac OS ! Since I don’t have a mac, that’s hard to maintain :slight_smile:

Old versions of sakia probably don’t work anymore on Mac Os because travis build is broken :frowning:

I don’t know why certificate verification fails. It looks like it cannot trust Gandi CA…

You should add more nodes to root_servers.yml, like for example :

gtest:
  display: Äźtest
  nodes:
    C4orqutdb3Nveur3xN5L2TduT1j8d2EZkJsWLmWuD2Sv:
    - "BASIC_MERKLED_API gtest.duniter.org 10900"
g1:
  display: Äź1
  nodes:
    4aCqwikTaTPBRQLGiLHohuoJLPmLephy9eDtgCWLMwBk:
    - "BMAS g1.duniter.org 443"
    - "BMA_ENDPOINT_API g1.duniter.org 10901"
    38MEAZN68Pz1DTvT3tqgxx4yQP6snJCQhPqEFxbDk4aE:
    - "BMAS g1.duniter.fr 443"
    - "BMA_ENDPOINT_API g1.duniter.fr 10901"
    D9D2zaJoWYWveii1JRYLVK3J4Z7ZH3QczoKrnQeiM6mx:
    - "BMA_ENDPOINT_API g1-monit.elois.org 10901"
    5cnvo5bmR8QbtyNVnkDXWq6n5My6oNLd1o6auJApGCsv:
    - "BMA_ENDPOINT_API g1.duniter.inso.ovh 80"
    - "BMAS g1.duniter.inso.ovh 443"

I will add all these nodes in next release.

EDIT : Actually I have the same SSL error on linux. Weird…

Thank you, it worked !
And I found a bug, if you close the connection window and start anonymous, it fails. I will go and report it on github.

It is already fixed for next release, 0.32.0RC1 :wink: Don’t worry !

What would be really cool is if you could help me fix the travis build ( see https://travis-ci.org/duniter/sakia/jobs/227093578 )

So Inso, with your help, I have found how to fix first step of failing travis build.

But it continues to fail, and here possibly more complex to find why, since there are no precise errors I can see but a SIGABRT sent :

tests/functional/test_certification_dialog.py Server started on http://127.0.0.1:62855
.E
tests/functional/test_connection_cfg_dialog.py Server started on http://127.0.0.1:62879
Traceback (most recent call last):
  File "/Users/florck/Documents/Perso/Duniter/sakia.git/src/sakia/gui/widgets/dialogs.py", line 7, in <lambda>
    dialog.finished.connect(lambda r: future.set_result(r))
  File "/Users/florck/.pyenv/versions/3.5.1/Python.framework/Versions/3.5/lib/python3.5/asyncio/futures.py", line 329, in set_result
    raise InvalidStateError('{}: {!r}'.format(self._state, self))
asyncio.futures.InvalidStateError: FINISHED: <Future finished result=16384>
ci/travis/test.sh: line 26: 23051 Abort trap: 6           py.test -s

I have tried to play with breakpoints, without great success. If you have time for debugging with me later, I will try to find you on the chat !

Je penche pour un problème de temps de synchro car le soucis est aléatoire (sur 5 exécutions, 3 plantées) et du coup ça plante dans l’une ou l’autre des fonctions de test_connection_cfg_dialog suivant les moments…

Et il semblerait que ce soit ma modification qui introduit la régression car il cherche à cliquer yes dans la fenetre où y a que “ok” !

Ah surement bien vu :slight_smile:

Du coup tu peux exécuter un clic sur Yes et un clic sur Ok pour être certain de cliquer sur le bouton qui existe :slight_smile:

Comme je te disais sur le chat, mais tu étais pu connecté, c’est surtout le fait de cliquer sur un “yes” qui existe pas vraiment qui fait une sorte de faute de segmentation et suicide le python…

Je cherche une astuce pour savoir dans quelle messageBox je suis !

Merge request prĂŞte !

@florck mais qu’esse tu fous avec un Mac toi?! On t’a payé pour l’utiliser ou quoi? :sweat_smile: -->[ -]

Oui on m’a payé ! Un salaire en monnaie-dette par mois !

Quelle honte ! :stuck_out_tongue:

Pas le choix, y a que @Nartagnan qui accepte de me nourrir en échange de Ğ1. (3 pour la soirée jeux d’hier)

Pour info, j’utilise sakia sans aucun de problème sous mac, même si je n’ai pas retesté l’installation depuis les packages. Je le lance direct en python ! #pratique

Menteur @florck !
Le Mac tu l’as choisi !
(mais c’est peut-être pas le sujet du… sujet)

Je l’ai choisi vs une brique sous windows… Tu parles d’un progrès. Au moins c’est un BSD. Mais BREF !

A noter, il faut bien penser à refaire les deux gen_ à chaque mise à jour du dépot, sinon ça se vautre dans la cancoillotte…

A la prochaine release tu pourras tester le package généré par travis :slight_smile:

yep je te dirai

Tu as réussi à faire tourner Duniter sur macos ?

Pas essayé pour le moment.
Mais vu que c’est du javascript, je suis pas inquiet. Je vais essayer ce soir pour voir !

Pour info, cesium marche aussi !

Pour macos, ça serait cool de réussir à packager Duniter d’une façon ou d’une autre. Aujourd’hui, il n’est pas intégré sur cette plateforme !

Il faudrait a minima documenter comment le déployer sur mac :slight_smile: